Quick march to the north! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Wilmar & José - WaarBenJij.nu Quick march to the north! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Wilmar & José - WaarBenJij.nu

Quick march to the north!

Door: Wilmar

Blijf op de hoogte en volg Wilmar & José

28 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Hallo allemaal, welkom bij alweer ons 5e blog. Dit betekent dat we over de helft van onze reis zijn! De weken vliegen voorbij. Op dit moment hebben we al meer dan 4000 kilometer met de auto gereden. Eerst neem ik jullie terug naar waar we gebleven waren; Wanaka.

We rijden van Wanaka, waar we gisteren een van de beste dagen in Nieuw-Zeeland hebben gehad, naar Franz Jozef. Franz Jozef staat bekend om zijn gletsjer. Helaas is het bewolkt waardoor we de toppen van de bergen tijdens de rit niet kunnen zien. Onderweg komen we langs Fox Glacier, dat is ook een gletsjer. Deze gletsjer hebben we van een afstand bekeken. Hij zag er vies en niet heel bijzonder uit.
We rijden snel verder naar Lake Matheson. Dit meer wordt ook wel  mirror lake genoemd, omdat je een schitterende weerspiegeling van de bergen in het water kan zien. Hiervoor moet het dan wel windstil zijn. Het was windstil maar ook bewolkt, hierdoor waren helaas de toppen van de bergen niet zichtbaar.

De volgende ochtend zijn de toppen nog steeds bedekt in de wolken. Boven de gletsjer Franz Jozef is het wel helder. We besloten daarom naar de gletsjer, of wat er nog van over is, toe te lopen. De afgelopen 6 jaar is de gletsjer aanzienlijk geslonken. Als we naar de gletsjer toelopen horen we niks anders dan helikopters die toeristen op de gletsjer zetten. De landschappen om de gletsjer heen zijn werkelijk fantastisch! De gletsjer zelf vonden we een beetje tegenvallen. Misschien zijn we te verwend geraakt door de gletsjers van de afgelopen weken. Franz Jozef kwam op ons te toeristisch over. Alsof ze deze laatste jaren van de gletsjer nog even zoveel mogelijk geld willen binnen harken.

Als je naar Nieuw-Zeeland gaat moet je natuurlijk de kiwi (vogel) gezien hebben. Je kan ze in het wild spotten (in de avond), maar de kans dat je ze ziet is erg klein. In de middag zijn we daarom naar een kiwi wildlife center geweest en hebben we de mascotte van Nieuw-Zeeland in levende lijve mogen aanschouwen. In een nagebootst donker bos zien we de kiwi's lopen. Geweldige vogels om te zien! Toch nog iets positiefs in het dorpje Franz Jozef!

Snel door naar Greymouth. Als we in de ochtend naar de lucht kijken zien we de toppen van de bergen! Change of plans. We rijden toch nog even naar Lake Matheson, eens kijken of we de bergen nu in het meer kunnen zien. Dit bleek een goede keuze te zijn! Het is windstil, en de zon schijnt fantastisch in het meer! We zien opnieuw de hoogste berg van NZ, de mt. Cook (3 weken geleden zagen we deze berg vanaf de andere kant). Een indrukwekkend gezicht. We rijden verder naar Greymouth. De bergen vervagen en de zee wordt beter zichtbaar. We rijden langs geweldige kustwegen en de benzineprijs daalt opeens met 30 cent per liter! In Greymouth zien we de zon in de zee wegzakken. Voor ons zit de dag erop; het begin van jullie dag.

We rijden de volgende dag door naar Westport. Opnieuw rijden we over fantastische kustwegen. Onderweg stoppen we bij Punakaiki. Hier liggen pannenkoekenrotsen in het water (uitgeslepen door de natuur). Als het vloed is en er veel wind staat kan het water meters omhoog gespoten worden. De kracht van het water is enorm. We zien het water omhoog vliegen. Helaas stond er niet genoeg wind om het water nog hoger te zien komen.

De volgende dag staat opnieuw een wandeling op de agenda. Hiervoor moeten we nog 100km naar het noorden rijden vanuit Westport. Deze wandeling is het einde van de heaphy track, een van de 9 great walks van NZ. Het is een wandeling langs de kust. Wij doen een klein stukje van de track  die ons op de meest schitterende stranden brengt. Zon, zee, strand en bossen! Maar, op de mooiste plekken in Nieuw-Zeeland heb je ook zandvliegjes. Je hoort ze niet en voelt ze niet. Tot 2 dagen na de prik, dan jeukt het. Gelukkig hebben ze een middel tegen zandvliegen genaamd: Goodbye Sandfly. Hoe komen ze er toch op?
In de avond zagen we opnieuw de zon in de zee wegzakken. Dit keer zonsondergang met zeehonden, schitterend!

We rijden verder van Westport naar Motueka, wat aan de Tasman Bay (een stukje Nederlandse geschiedenis) ligt. We zien de kusten vervagen en rijden richting het noorden van het zuidereiland. De grond is hier erg vruchtbaar vanwege het milde klimaat,  onderweg zien we tomaten en kiwi's aan de bomen hangen en rijden we langs wijngaarden. We komen rond 2 uur in het hostel aan en het is schitterend weer. Wat doe je dan? Juist, naar het strand! Het strand hier is in het hoogseizoen enorm populair. Als we bij het strand aankomen zien we gouden stranden in een schitterende baai en bijna niemand op het strand. Dat komt mooi uit; een mooi strand voor ons alleen! We hebben de rest van de middag dan ook lekker genoten van het warme weer. Hoe noordelijker we gaan, des te warmer het wordt. Daarnaast zijn de zandvliegen hier niet zo aanwezig! Helaas voorspellen ze voor morgen regen!

Als we wakker worden is het nog droog. We rijden naar Takaka wat niet ver van Motueka ligt en daar zullen we vanavond ook verblijven. Wij rijden verder naar het noordelijkste puntje van het zuidereiland. Als we op het strand bij een poeltje naar een zeehond kijken komen er naast ons opeens 5 kleine zeehonden het water uit gewaggeld en lopen vlak langs ons. Een minuut later komt de regen met bakken uit de hemel waardoor we in een grot moeten schuilen. We waren niet alleen, er waren nog 2 andere mensen, een grote zeehond en een meeuw. Het was dan ook best gezellig!
Als het eenmaal weer droog is lopen we naar Cape Farewell; het noordelijkste punt van het zuidereiland. Vanaf de kliffen heb je een schitterend uitzicht op de zee en de rotspartijen. Het was zeker een van de mooiste plekken waar we tot nu toe zijn geweest! De wolken maken het uitzicht compleet!

De volgende dag gaan we terug naar Tasman Bay. Hier ligt het Abel Tasman park, waar opnieuw een van the great walks doorheen loopt. We laten ons door een watertaxi in het park afzetten en mogen dan zelf terug lopen. Dat was geen straf. We lopen langs de mooiste stranden, turquoise zee en onder een strakblauwe lucht; geweldig! In de avond hebben we heerlijk van de lokale wijn genoten onder een heldere sterrenhemel. Het is tenslotte ook vakantie!

We kunnen geen genoeg krijgen van de gouden stranden. Vandaar dat we opnieuw Tasman Bay bezoeken. Ditmaal gaan we kayakken langs de mooie eilanden en standen. In de middag reizen we door naar Nelson. Deze stad komt fris en nieuw op ons over en heeft een leuke winkelstraat, José kon het dan ook niet laten om nieuwe jurken te kopen!

De volgende morgen maken we het rondje op het zuidereiland bijna compleet. We rijden naar Kaikoura (dat ligt net boven Christchurch waar we onze reis begonnen), hier zullen we morgen de zee op gaan om walvissen te spotten. Daarna zit het zuidereiland er bijna op, en zullen we met de boot van Picton naar Wellington overvaren. Het waren geweldige weken op het zuidereiland, en we hebben genoten van de mooie en verschillende natuur dat dit land te bieden heeft.

Het uploaden van de foto's lukt wel, alleen komen ze vaak onder het verkeerde verslag te staan. Je kan ook links op foto's drukken dan krijg je volgens mij een overzicht van alle foto's.

Groetjes!
Wilmar en José.

• 28 Maart 2014 - 11:37

Rolinka:

Wilmar en José,
    Wat een mooi avontuur!
    Ook heel erg leuk om jullie zo te volgen.
    Geniet nog lekker daar. Gr. Ro

• 30 Maart 2014 - 16:42

Gijsbert Burgman:

Wat een schrijverstalent. Een groot plezier om jullie verslag te lezen. Genieten jullie nog maar even van dit mooie avontuur en dank voor deze reisgids. Groet, Gijs

• 02 April 2014 - 11:16

Claar:

Geweldig spannend en mooi! Wat een avontuur en schitterende natuur! Puur genieten en even helemaal in een andere wereld! Ik ben echt met jullie op reis via de leuke verslagen! Liefs Claar

• 03 April 2014 - 17:50

Claar:

Lieve Wilmar en José,
    Ik zit met oma in het restaurant van De Vijverhof en heb haar de foto's van jullie reis laten zien! Oma vindt het geweldig mooi! Ik heb gisteren op Google Earth jullie reis nogmaals bekeken en diverse plekken nog eens heel uitgebreid kunnen bekijken! Heel erg leuk om te doen! Oma en ik wensen jullie nog een prachtig vervolg van jullie reis en kijken uit naar het volgende verslag!
    Veel liefs, Claar en Oma