Begin of our jouney in NZ - Reisverslag uit Mount Cook, Nieuw Zeeland van Wilmar & José - WaarBenJij.nu Begin of our jouney in NZ - Reisverslag uit Mount Cook, Nieuw Zeeland van Wilmar & José - WaarBenJij.nu

Begin of our jouney in NZ

Door: Wilmar

Blijf op de hoogte en volg Wilmar & José

01 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Mount Cook

Welkom bij deel 2 van ons reisblog. We zijn aangekomen in Nieuw-Zeeland, en verblijven 2 dagen in de stad Christchurch. Deze stad is in 2011 heftig getroffen door een aardbeving.

Sinds die tijd heeft de stad met wel meer dan duizenden naschokken te maken gehad. Tijdens de aardbeving van 22 februari 2011 zijn er bijna 200 mensen om het leven gekomen. Wij dachten dat er nu niks of niet veel meer van de verwoesting te zien was. Maar we hadden het fout. Kerken en gebouwen zijn verzakt of ingestort. De straten zijn afgesloten en worden nu 3 jaar na dato nog steeds gerepareerd. De verwoesting is nog overal zichtbaar. De bevolking heeft het ook nog altijd over ''the quake".
Nou dan hebben ze het nog niet zo slecht in Groningen!

In de middag gaan we met een kabelbaan naar boven. Het uitzicht is schitterend, dit beloofd veel goeds de komende weken!

Naast de vele verwoesting is er ook nog schoonheid in de stad te vinden. The Botanic Gardens ten westen van het centrum is een gigantisch park. Niet een park zoals je in Nederland ziet, nee alles is heel gestructureerd neergezet. Je ziet hier de mooiste bloemen en bomen. In Nederland zouden ze hiervoor entreegelden vragen.

De volgende dag in Christchurch wilden we wat uitrusten van de vliegreis en onze route gaan plannen. Hiervoor gingen we naar een i-site (soort vvv-kantoor). Wij hadden in gedachten om eerst naar het zuiden te gaan en vervolgens aan de westkant naar het noorden te reizen. De man van de i-site vertelde ons echter dat het nog erg druk is en dat er bijna geen plek is in de hostels in het zuiden. Hij raadde ons dan ook aan om eerst naar het noorden te rijden. Ja Doei, zo hadden we het niet in gedachten. Maar we hadden een troef achter de hand; een tent. Hiermee kunnen we wel naar het zuiden rijden.

Via de i-site man hebben we ook the kepler track geboekt; een van the great walks van NZ. De tour duurt 4 dagen en 3 nachten. We lopen 6 uur per dag door de fjorden bij Te Anau. Spannend!

We hebben daarna zelf nog wat boekingen gemaakt voor de komende weken. We gaan namelijk echt niet alleen maar in een tent slapen!

De volgende dag is het dan zover. We gaan de auto ophalen. Een Toyota Corolla. Ik stap in aan de rechterkant, want daar is het stuur. Ik wil wegrijden. Dat gaat goed. Ik wil naar links, dus doe mijn knipperlicht aan. Tenminste, dat dacht ik. Want de ruitenwissers begonnen opeens te werken. Goed die knoppen zitten blijkbaar ook andersom.

We rijden naar Banks Peninula. Dat ligt naast Christchurch. Het is geen plaats maar zijn een soort kleine fjorden. Het uitzicht is geweldig. De foto's vertellen meer! We blijven hier onze eerste nacht, in een tent.

De volgende dag gaan we snel weg, op naar Lake Tekapo. Maar eerst rijden we naar mt. Sunday, bekend van de lord of the rings films (Edoras). Het linkse rijden gaat steeds beter. Ongeveer 30km voordat we er zijn houdt de weg op. Tenminste hij liep over in een onverharde weg. We twijfelde even maar gingen ervoor. Over de grindpaden reden we richting de berg. Eigenlijk is het meer een heuvel, maar het uitzicht was er wederom fantastisch. Tja daar sta je dan in the middle of nowhere. Dan ga je maar weer 30km terug over onverharde weg en vervolgen we de weg naar Lake Tekapo.

De auto zag er niet meer uit; onder het stof.

Lake Tekapo ja wat zal ik daar achteraf eens over schrijven. Apart. Warm. Koud. Zonnig. Mooi. Hagel. Ijs. Regen. Wind. Tja, we hebben daar best veel weersomstandigheden gehad. Het begon met mooi warm weer en een schitterend uitzicht op het meer. We hadden een mooie camping met uitzicht op het meer, we bleven 2 nachten in een tent slapen. De eerste avond bezochten we de Church of the good shepherd; de meest gefotografeerde kerk van NZ. In de avond kan je mooi sterren kijken, een van de beste plekken in de wereld! Het zag er ook inderdaad geweldig uit.

Slecht nieuws ze zeggen dat het morgen de hele dag ernstig gaat regenen.

We worden wakker, het is droog. De zon komt zelfs door. Wij gaan een wandeling maken van 3 uur. Over de top van Mt.John. Het gaat goed en we kijken vaak naar de lucht. Op de top zien we dat het om ons heen op elke berg regent. We hebben blijkbaar veel geluk maar moeten dan nog 2 uur lopen. Maar het bleef droog!

Ongeveer een uur nadat we terug waren kwamen de donkere wolken opzetten. Uit het niets begint het keihard te hagelen. We wisten dat sommige wandelaars net begonnen toen wij aankwamen. Die kwamen later verzopen terug. Het hagelde wel 2 uur. En opeens was het weer weg. De bergen achter het meer waren nu wit in plaats van groen. Mooi! Het begint alleen wel koud te worden opeens!

De volgende dag worden we wakker. De tent was bevroren. Raar.

We rijden weer weg, op naar Lake Pukaki en Mt. Cook (de hoogste berg van NZ). We maken bij mt Cook een wandeling en zien de uitgeslepen bergen door gletsjers. Imposant! Hier slapen we vanavond lekker in een hostel, lekker op een matras.

• 01 Maart 2014 - 08:19

Wilmar & José :

De foto's staan er als het goed is ook op

• 03 Maart 2014 - 05:00

Tom Van Dijk:

Klinkt goed man! Krijg er meteen zin in als ik dit zo lees!
    Waar en wanneer meeten we elkaar?

• 04 Maart 2014 - 15:10

Ingrid Van Der Voort:

Geweldig om jullie zo te volgen, wat een mooi begin van het leven na de HvA!
    Veel plezier bij jullie ontdekkingstocht down under. Ik ben een enthousiaste volger.

• 04 Maart 2014 - 21:17

Mariska: